niedziela, 12 lutego 2017

Czekoladowy budyń jaglany z czterech tanich i zdrowych składników.


czekoladowy budyń jaglany wegański bezglutenowy



Przepis na budyń jaglany obiegł już chyba całą blogsferę. Zdecydowana większość z przepisów opiera się na mleku roślinnym, co mi osobiście nie do końca odpowiada. Z wielu przyczyn, nie zawsze jest to smak, którego oczekuję, nie zawsze chce mi się biec do marketu specjalnie po mleko roślinne, zwłaszcza, że nie jest to najtańszy produkt. Możemy oczywiście zrobić mleko roślinne w domu ale i tutaj nie zawsze mam czas i chęci.

Co więc zrobić, gdy nie posiadamy w domu mleka i nie jest nam po drodze do sklepu a chcemy zjeść budyń jaglany? Trzeba kombinować ze składnikami, które akurat mamy. 


I tak, pewnego wieczoru, gdy naszła mnie ochota na coś czekoladowego, wygrzebałam z szafki z przetworami mus jabłkowy, maliny od mojej mamy i ku swojemu zdziwieniu powstał z tego budyń czekoladowy. Budyń, który smakuje nawet mojemu mężowi, ale jak stwierdził woli nie wiedzieć co jest w składzie, bo pewnie same zdrowe rzeczy, a świadomość, że je coś zdrowego znacznie psuje mu smak. Ech ci faceci, kto ich zrozumie... 

Nie przedłużając zapraszam na przepis.

Składniki na 3 małe porcje:

  • torebka ugotowanej kaszy jaglanej
  • ¾ szklanki musu jabłkowego*
  • ¼ szklanka soku z malin lub konfitury malinowej* (u mnie przepyszne maliny w syropie roboty mojej mamy)
  • kakao
  • opcjonalnie cukier, miód lub słodzik

* Mus jabłkowy możecie przygotować wcześniej i przechowywać go w słoikach. Mus, który posiadam to jabłka, które „smażyłam” jesienią i zawekowałam. Jak to zrobić? Po prostu kroimy jabłka w drobną kostkę, wrzucamy do garnka i dusimy do uzyskanie konsystencji musu, co jakiś czas trzeba podlać jabłka wodą aby ich nie przypalić. Do musu najlepsza jest szara reneta albo antonówka. Jeszcze gorący mus przekładamy do słoików, zakręcamy, odwracamy słoiki do góry nogami i zostawiam na kilka godzin, aż nakrętka przestanie być wypukła. Mojego musu nie słodzę. Mus w słoiku spokojnie wytrzyma ponad pół roku. 
 
* Sok z malin, możecie wykorzystać gotowy, możecie też kupić maliny, wrzucić do garnka, dosłodzić i podgrzewać aż puszczą sok uzyskacie wtedy coś w stylu malin w syropie. Możecie też wykorzystać konfiturę malinową (nie dżem), mus jabłkowy jest także do kupienia w sklepach, ale uważajcie na ilość cukru w gotowych produktach.

Przygotowanie, gdy posiadacie gotowe składniki:

Gotujemy kaszę jaglaną. Mus i sok podgrzewamy w garnku, aż zaczną się gotować, dodajemy 3-4 łyżki kakao i dokładnie mieszamy, chwilę gotujemy. Dodajemy jeszcze ciepłą kaszę jaglaną, mieszamy, a następnie wszystko blendujemy na gładką masę. W tym momencie możemy ewentualnie dosłodzić nasz budyń.


Przygotowanie, gdy posiadacie jabłka i maliny:

Gotujemy kaszę. Maliny (½ szklanki) przekładamy do garnka, delikatnie słodzimy i gotujemy aż puszczą sok. Do malin dodajemy jabłka starte na drobnych oczkach (po starciu jabłka powinny wypełnić ¾ szklanki) i dalej gotujemy. Dodajemy kakao, dokładnie mieszamy i chwilę gotujemy. Dodajemy ciepłą kaszę jaglaną i blendujemy, ewentualnie dosładzamy.

Budyń przekładamy do miseczek możemy jeść go na ciepło i na zimno z owocami lub tak jak ja z malinami od mojej mamy.

Budyń najbardziej smakuje mi na zimno. W takiej formie jak poniżej. Dzięki dodatkowi musu jabłkowego ma on przyjemnie gładką i jedwabistą konsystencję.  

 

czekoladowy budyń jaglany wegański bezglutenowy


 czekoladowy budyń jaglany wegański bezglutenowy


Ogromnym atutem tego przepisu jest dostępność składników i ich niska cena. Przygotowując przepis wykorzystałam produkty, które zawsze mam w domu, sa ogólnie dostępne przez cały rok i nikt nie będzie miał problemu z ich zakupem lub przygotowaniem. 

 Pozdrawiam :)
 

10 komentarzy:

  1. Ślinka mi cieknie mmmmm chce to chce to!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie nie pozostaje mi nic innego jak zachęcić Cie do wykonania tego przepisy. Jest bardzo prosty i smaczny :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Takie przepisy lubię najbardziej - można zajadać się z czystym sumieniem.

      Usuń
  3. Z dodatkiem kakao musi smakować cudownie a gdyby go tak jeszcze zmrozić to mamy lody:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W bardziej frywolnej wersji można dodać rozpuszczoną czekoladę i budyń jest jeszcze lepszy :)

      Usuń
  4. Wygląda pysznie, następnym razem dodam kakao do mojego budyniu jaglanego ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniały, pożywny i zdrowy budyń :) Pyszności <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak się zabieram już chwilę za budyń jaglany :-). Wygląda cudnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się ten przepis, jak wszystkie Twoje przepisy:)

    OdpowiedzUsuń