niedziela, 26 lutego 2017

Ciasteczka owsiane. Bezglutenowe.


bezglutenowe ciastka owsiane


Rezygnacja z glutenu nie musi oznaczać rezygnacji z ulubionych słodkości, a do takich właśnie należą ciasteczka maślane mojej mamy. Uwielbiam je odkąd pamiętam. Mama zawsze dodawała do nich czekoladę, suszone owoce, wiórki kokosowe, orzechy... w zasadzie wszystko co znalazła w kuchni i nadawało się do ciasteczek.

Z tego miszmaszu powstawały pyszne ciasteczka, smakiem przypominające sklepowe pieguski lub jerzyki. W dodatku dużo zdrowsze, mimo że wypiekane z białej mąki. 

 

bezglutenowe ciastka owsiane 


Jakiś czas temu zatęskniłam za smakiem ciasteczek mojej mamy, jednak z uwagi, że chwilowo całkowicie odstawiłam produktyz glutenem, postanowiłam przyrządzić własną wersję, z której ostatecznie wyszły ciasteczka owsiane, ale nadal maślane.

Masło jest tutaj nie tylko nośnikiem smaku ale także spoiwem, które nadaje ciasteczka bardzo przyjemnej chrupkości i uwierzcie mi, dzięki niemu ciasteczka nie odbiegają smakiem od tradycyjnych ciasteczek. 

Tak, masło to tłuszcz nasycony, ale dzięki temu nie utleni się podczas wypieku, doda kalorii, ale w towarzystwie płatków i otrębów owsianych, które zawierają dużą ilość błonnika, nie narobi aż tak wielkich szkód. 


 
bezglutenowe ciastka owsiane

Składniki:

  • 100 g masła
  • 1 jajko
  • 1 szklanka mąki owsianej lub gryczanej ( u mnie dziś gryczana)
  • 1 szklanka płatków owsianych
  • pół szklanki otrębów owsianych
  • 1 czubata łyżka cukru brązowego
  • dowolne dodatki – u mnie posiekana gorzka czekolada i orzechy włoskie, ale świetnie sprawdza się też gotowa mieszanka studencka (tę wersję lubię najbardziej).W kwestii dodatków możecie poszaleć albo wręcz przeciwnie nie dodawać ich. 

Przygotowanie:

Masło siekam, dodaję jako, cukier (jeżeli tak ja jak zdecydujecie się na czekoladę to dodajcie go trochę mniej). Stopniowo dodaję mąkę i ugniatam dłońmi aż powstanie papka o konsystencji gęstego błota. Dodaję płatki owsiane, otręby owsiane oraz pozostałe dodatki i nadal ugniatam. Jeżeli ciasto jest za rzadkie, dosypuję więcej mąki i płatków. Zagniatam w zwartą formę i odstawiam na 15 minut. 


bezglutenowe ciastka owsiane


Ciasto nie będzie tak gładkie jak typowe ciasto kruche. Z masy formuję dowolne ciasteczka. Możecie rozwałkować masę i wycinać z niej kształty. Ciasto jest trochę klejące ale da się to zrobić, jednak wymaga to cierpliwości. Ja po prostu formuję kuleczki, które potem spłaszczam. Ciasteczka pieczemy w 160-180 stopniach przez 15 minut. Obserwujcie ciastka, bo każdy piekarnik piecze troszkę inaczej i mogą się przypiec, a wtedy niestety zrobą się gorzkawe. Ciasteczka najlepiej smakują po ostudzeniu. 


 




bezglutenowe ciastka owsiane

Smacznego!

1 komentarz:

  1. Wyglądają pysznie, bogato i zdrowo - czego można więcdj chcieć :)

    OdpowiedzUsuń